Pædagogsiske værktøjer

Vi er altid opmærksomme på det enkelte barns udvikling og ønsker sammen med jer forældre, at medvirke til en god udvikling for alle børn. Det betyder at vi har brug for at sikre, at vi ikke overser noget. Vi har derfor forskellige pædagogiske redskaber, som vi anvender i arbejdet med børnene:

TrasMo er et pædagogisk redskab, som det pædagogiske personale i Børnehuset Basen anvender til at sikre overblik, sammenhæng og ensartet registrering af hvert barns udvikling af sansemotoriske færdigheder i alderen to til fem år. TrasMo fokuserer på følgende færdigheder: personlige færdigheder, daglige færdigheder, leg, regulering af sansestimuli, boldfærdigheder, tegnefærdigheder, grovmotorik og finmotorik. TrasMo laves i en digital udgave, som gør det nemt for personalet at starte og følge op på registreringer, og det skaber samtidig et grafisk indbydende overblik over både hvert enkelt barn og hele dagtilbuddet.

Sprogvurdering: Alle børn tilbydes en sprogscreening i 3 års alderen. Denne laves af en af pædagogerne i huset, som har særlige kompetencer på netop dette område. Barnet laver nogle lege med pædagogen, og det pædagogiske personale fra barnets stue besvarer nogle spørgsmål. Disse resultater danner sammen et billede af barnets sproglige udvikling. I forældre får efterfølgende resultatet at vide. Hvis der er behov for det, holder vi et møde med jer, hvor en evt. handleplan udformes. Ved behov inddrager vi også tale-hørelæreren i sprogarbejdet.

Systematisk refleksion: For at kunne tilbyde alle børn adgang til aktiv deltagelse i meningsfulde fællesskaber, arbejder vi med systematiske refleksionsprocesser, der understøtter det pædagogiske personale i at skabe inkluderende læringsmiljøer. Alt pædagogiske personale har været en del af et uddannelsesforløb med Søren Fisker  - og en af vores pædagoger er i gang med uddannelsen til processtyrer.

Marte Meo metodens principper anvendes også i Børnehuset Basen. Marte meo er en støttende og anerkendende metode til at danne gode relationer til hinanden. I Marte Meo tager vi udgangspunkt i, hvad man gør godt, og der er fokus på muligheder frem for begrænsninger.  Det handler om at sætte ord på og benævne, hvad der skal ske, at man ser barnets initiativ og bekræfte det, så barnet føler sig set og hørt og oplever at den voksnes interesse og at tingene bliver forudsigelige.

Marte Meo er et rigtig godt redskab til at have øje på:

• Hvad barnet allerede mestrer i forvejen, og hvad han/hun har brug for hjælp til.
  • Hvad vi allerede gør for at støtte barnets udvikling og læring.
  • Hvad vi skal gøre mere af, eller hvordan vi skal arbejde på en bestemt måde for at hjælpe barnet i sin udvikling.

Metoden giver os som personalegruppe et fælles udgangspunkt, et fælles syn og fælles faglighed i det daglige arbejde med børn. Marte Meo analyseprincipperne er enkle, i agttagelige, konkret og anvendelige, det er vores erfaring at arbejde med Marte Meo metoden hurtigt giver positiv respons på de problemstillinger vi analyserer.