Når dit barn skal starte i Børnehuset Basen

Når jeres barn har fået plads i Børnehuset Basen og I har accepteret pladsen, vil I modtage et brev fra os ca. 1 måned før opstart, med besked om, hvilken stue jeres barn skal gå på.

Den første dag i dagtilbuddet vil personalet byde jer og jeres barn velkommen og hvis I ikke har været her før, vil I få en rundvisning således, at I ser hele dagtilbuddet. De første dage, skal du/I blive i børnehuset sammen med jeres barn. Vi forventer at I skal brug 1 til 2 uger til indkøring, men det er meget individuelt, hvor megen tid, der skal bruges for at I, som forældre og jeres barn er tryg ved alt det nye.

Det er vigtigt, mens I er på barsel, at I gør jeres barn klar til at starte i vuggestue. I kan hjælpe jeres barn ved at lære barnet at falde i søvn i sin barnevogn uden at der skal stå en voksen og vugge eller køre vognen. Det er også godt, hvis jeres barn kan lege på et tæppe på gulvet, gerne på maven, således at ryg og nakkemuskler styrkes. I kan sagtens sidde ved siden af og lege med og tale med jeres barn. Vi oplever, at det kan være svært for børn, der er vant til at være på armen hele tiden at skulle passes i vuggestue.

Starter jeres barn i børnehaven er det stadig vigtigt at både I og jeres barn er trygge ved det nye. Opstart i børnehaven går oftest hurtigere end i vuggestuen, men I skal stadig afsætte tid til at være sammen med jeres barn i opstarten.

Sæt tid af til at give jeres barn en god og tryg start. Kom gerne på besøg og tal med personalet omkring jeres opstart. Ring og aftal en tid. Vi holder særlige opstartssamtaler med alle familier i forbindelse med opstart.

I er velkomne til begge at være en del af opstarten i børnehuset - men vi forventer ikke at begge forældre har mulighed for at deltage i hele indkøringen.